29. toukokuu 2015
John Moose julkaisi ensilevynsä huhtikuun lopussa niin, että levyn kuunteleminen onnistui vain, jos "tietyt ehdot" täyttyivät. Ne ehdot oli määritellyt itse tekemässään sovelluksessa bändin rumpali Tobias Norén.
"Sovellus käyttää Google Mapsia ja toimii siellä, missä metsillä on tietynlainen vihreä väri. GPS -koordinaatit lähetetään älypuhelimesta nettipalvelimeen, joka skannaa kartan Google Mapsin tilastoihin ja erityinen algoritmi määrittelee, onko käyttäjä tarpeeksi metsässä."
Näin Norén kertoo Rolling Stonelle. Siis kyllä, ruotsalaisyhtye onnistui markkinointitempauksessaan. Sen ansiosta tieto John Moosen albumijulkaisusta on levinnyt Pohjolaa pidemmälle. Maailman musiikkimedioiden seuratuimpiin kuuluva Rolling Stonekin kirjoittaa siitä - sopivasti yhtyeen albumijulkaisun aikaan.
Bändillä oli levynsä mainostamista ylevämpikin tavoite persoonallisessa julkaisutavassaan:
"Haluamme, että ihmiset ajattelevat luontoa, mikä se on ja kuinka siihen tulisi suhtautua. Ajattelimme, että paras tapa on pakottaa ihmiset metsiin", yhtye sanoo Rolling Stonessa.
Nyt ihan kunnianhimoiselta kuulostavan John Moose -albumin voi kuunnella jo Spotifyn kauttakin, mutta miksi tyytyä tavalliseen, jos jotain erikoista on tarjolla: ennakkojulkaisulinkki levyn vain metsässä toimivaan sovellukseen on yhä saatavilla yhtyeen kotisivulla. Sen voi ladata tästä. Toimii iOS- ja Android -järjestelmissä.
Ohessa on myös video John Moosen kappaleeseen Flower.

