16. kesäkuu 2014
Sama meno oli muualla maailmassa: esimerkiksi maailman suurimmilla musiikkimarkkinoilla Yhdysvalloissa Led Zeppelin jyräsi paitsi myydyimpien vinyylilevyjen terävimpään kärkeen, myös Billboardin albumilistalle seuraavasti: Led Zeppelin I oli seitsemäs, Led Zeppelin II oli yhdeksäs ja Led Zeppelin III oli kymmenes.
Vakuuttavaa, varsinkin kun levyt ovat olleet jatkuvasti saatavina. Kappaleet on julkaistu jälkimasteroituina myös aikaisemmin.
Led Zeppelinin menestykselle voidaan löytää helposti kolme syytä:
1. Kohderyhmä on uskollinen ja varakas
Led Zeppelin on kerännyt uusia kuulijoita 1970-luvun aktiivivuosiensa jälkeen jatkuvasti. Yhtyettä on pidetty taitavasti esillä, tuoden sen kappaleita ihan nuorenkin yleisön tietoon elokuvissa esimerkiksi School of Rockissa, mutta myös säännöstellen. Bändi ei ole lähtenyt kovinkaan hanakasti mukaan musiikin digitaaliseen jakeluun, se ei rientänyt ensimmäisten joukossa sen enempää iTunesiin kuin Spotifynkään listoille sen enempää kuin kitara-aiheisiin peleihinkään.
Yhtyeen kivijalka ovat kuitenkin vanhat fanit. 1970- ja 1980-luvun nuoret ovat nyt keski-ikäisiä, joille ei ole isokaan satsaus ostaa samoja levyjä yhä uudelleen. Kuvaavaa on, että erittäin kysytty versio uudelleenjulkaisuista on ollut Super Edition Deluxe Box Set, joka sisältää tupla-cd:n, tupla-lp:n, latauslinkin sekä näyttävän kirjan yhtyeen historiasta. Hintaa musiikkijärkäleellä on noin 150 euroa.
2. Mukana harvinaisuuksia
Jokaisella kolmella levyllä on mukana harvinaisuuksia. Ne koostuvat pääasiassa vaihtoehtoisista studio-otoista, jotka paljastavat ettei se levylle päätynyt soittohetki ollut mikään satunnainen tähdenlento - Led Zeppelin oli tosiaan erittäin hyvä bändi. Mukana on myös taustajammailuja, sekä muutama aiemmin julkaisematon kappale. Muun muassa levyllä Led Zeppelin II on mukana kappale La La.
3. Hyvältähän se kuulostaa
Ja hyvältähän se Zepukka kuulostaa remasteroituna, ei siitä pääse mihinkään - ehkä paremmalta kuin aikaisemmin. Kun vastaavaa isosoundista, rohkeaa ja röyhkeää, mutta kuulijoille alusta lähtien tuttua musiikkia ei liiemmin julkaista, vanha kelpaa uudessa paketissa.
Asian voi tarkistaa vaikkapa alla olevista Spotify -linkeistä: