"Cheekin keikka on parempi bisnes kuin 50Centin!" - Tämä mies teki Seinäjoen Vauhtiajoista suurtapahtuman

Kalle Keskinen, 34, elvytti ensin Seinäjoen Vauhtiajot, sitten oman uransa tapahtumajärjestäjänä.

Olet mukana järjestämässä festivaaleja kesän jokaisena viikonloppuna, mutta onko Seinäjoen Vauhtiajot kuitenkin kaikkein rakkain tapahtumasi?Ilman muuta. Niin hyvässä kuin pahassa. Siitä koko touhu on lähtenyt liikkeelle, se oli ensimmäinen festativaali, jonka järjestin. Mutta siihen myös suhtautuu kriittisesti. Ja siinä tulee oltua mukana kaikessa tuotannosta lähtien.Millainen historia on tapahtuman nimellä? Monille kyseessä on kuitenkin musiikkitapahtuma.Tämä on Race & Rock -festivaali. Se on hyvä yhdistelmä. Sillä puolella ei ole kilpailua: viime vuonna AKK palkitsi Vauhtiajot kaikista kotimaisista autokilpailuista parhaana. Tapahtuman taustallahan on Vauhtiajot, joita järjestettiin Seinäjoella vuosina 1961-1985. Me ollaan herätelty se henkiin vuodesta 2004 lähtien.Olet viihtynyt itsekin kilpa-auton ratissa. Milloin viimeksi?Vuonna 2010 Legends -sarjan autolla. Oman ajamisen kautta tämä kilpa-autoilun maailma olikin tuttua. Olen ajanut rallissa Saksan mestaruussarjaa. Isäukko ajaa vieläkin, 59-vuotiaana.Kaipaatko kilpaa-ajamista?Aivan jäätävän paljon! Aika ei vaan riitä kaikkeen, lopetin vuonna 2009. Mutta jonain päivänä ajan vielä.Olet seurannut isäsi uraa paitsi kuskina, myös yrittäjänä. Tuntuuko, että homma on verissä?Onhan se. Lähdin jo 18-vuotiaana reppurina myymään huonekaluja oman firman kautta. Isällähän on ollut muun muassa huonekalubisnestä, lentoyhtiöstään Fincom Airlinesista hän luopui. Mitä siellä Etelä-Pohjanmaalla pistää yrittämään niin rohkeasti - ja suurieleisesti? Isäsi ja sinun lisäksi samoilta aukeilta ovat tehneet isot ja menestyvät bisnekset muun muassa kone- ja Powerpark -yrittäjä Jorma Lillbacka, ”kyläkauppias” Vesa Keskinen ja Duudsonit.En tiedä. Olen kuullut sanottavan, että Pohjanmaalla kateus on kiimaakin kovempaa. Se on kuitenkin sellaista kateutta, että kun naapurilla on hieno auto, halutaan vielä hienompi.Teilläpäin ei ujostella näyttää menestyksenkään merkkejä.Varmaan se niinkin on.Pidätkö yhteyttä mainittujen yrittäjien kanssa?Ei me nyt Vesan kanssa kaljalla hypätä, mutta kun tavataan niin totta kai puhutaan bisneksestä. Ei kukaan yrittäjä ala toista kivillä heittelemään. Löytyy niitä yhteistyösäveliäkin aika paljon.Näkyykö yrittämisessäsi mielestäsi jonkinlaista pohjalaisille tyypilliseksi mainittua sitkeyttä?Luulen, että näkyy. Jossain kohtaa kun vuonna 2010 piti järjestellä rivejä uusiksi ja kattella itseään peilistä, niin silloin piti luoda uskoa lähes nollasta. Silloin oli jossain kohtaa aika kovilla. Mutta luojan kiitos ei annettu periksi.Vuonna 2010 edellinen konsertteja ja tapahtumia järjestänyt yhtiösi Speed Promotion meni nurin. Nykyisin järjestetät festivaaleja Loud N`Liven kautta lähinnä kotimaiset esiintyjät vetonauloina. Onko parempaa bisnestä järjestää keikka, jonka pääesiintyjä on Cheek eikä 50 Cent?Kyllä sen voi noin kiteyttää. Nykyisin toimitaan järkevämmältä pohjalta. Maailmantähtien tuominen Suomeen on monikansallisten ja ketjuuntuneiden firmojen käsissä. Siinä kilpaileminen on järjetöntä. Marginaalit ovat konsertin onnistuessakin pienet. Ja kun järjestää koko festivaalin, saa tuloja myös ravintolatoiminnasta ja sponsseista. Se ei onnistu ulkomaisten esiintyjien konserteissa. En sano ei konserteille, mutta kasvu tehdään kotimaisten festivaalien kautta. Päätä ei saa lyödä seinään kovin monta kertaa. Jos se ei mene läpi, niin jotain täytyy muuttaa.Miten ennen Vauhtiajoja järjestämäsi festivaalit ovat menneet?Kuusi on mennyt suunnitelmien mukaan, kahdessa ei olla ylletty tavoitteeseen. Tavoite on, että meidän tapahtumissa on koko kesänä 270 000 kävijää.Minkälaiset tavoiteet Vauhtiajoilla on?Viime vuonna se oli Suomen neljänneksi suurin festivaali. Kävijöitä oli 56 400. Yritämme pysyä Suomen viiden suurimman festivaalin joukossa, tavoitteena on 60 000 kävijää.Kun elvytit Vauhtiajot, Seinäjoki oli jo tunnettu Provinssirockista ja Tangomarkkinoista. Yritettiinkö sinua jarrutella sanoen, ettei samaan kaupunkiin mahdu kolmatta isoa festivaalia?Oli siitä puhetta, varsinkin kun katuradan rakentaminen on kallista. Sitähän ei Suomessa ole harrastettu sen jälkeen, kun Robert Lappalainen toi DTM-autot Helsinkiin 1990-luvulla. Kustannukset ovat järkyttävän isot. Mutta ehkä tässäkin oli sitä periksiantamattomuutta.FAKTA: Vauhtiajot järjestetään Seinäjoella 24.-27.7. Konsertteja torstaista lauantaihin, autokilpailuja lauantaina ja sunnuntaina. Lisätietoja vauhtiajot.fi .