Koenisegg - onko ruotsalainen superauto Geneven autonäyttelyn kuvatuin?

Geneven autonäyttelyssä esitellään paljon autouutuuksia, joilla monet suomalaisetkin lähiaikoina ajavat. Anakonda.fi esittelee messuilta auton, joka heti tuskin tulee vastaan kotimaisilla kylänraiteilla.

Näyttää kiinnostavan, ja mikäpä siinä. Koenisegg Regeraa kannattaakin ihailla ja kuvata autonäyttelyssä, sillä kaduilla ja maanteillä siihen törmää harvemmin kuin dacioihin ja audeihin, jotka myös esittelevät uutuusmallejaan Geneven suuressa autonäyttelyssä maaliskuun alussa.

Mikä Koenisegg sitten on?

Koenisegg on ruotsalaisaatelisen Christian von Koeniseggin luomus. Automerkki on ollut olemassa runsaat 20 vuotta, mutta se ei ole pyrkinytkään massamarkkinoille. Ei, tavoitteena on tehdä "superautoja", haastaa mieluummin ferrarit ja lamborghinit kuin opelit ja toyotat. Valtamedioiden uutisaiheena Koenisegg vilahti viime vuosikymmenen lopulla, kun von Koenisegg oli ostamaisillaan vaikeuksiin ajautuneen Saabin. Kauppa kuitenkin peruuntui ja Koenisegg jatkoi superautoihin keskittymistä.

Genevessä Koenisegg on esitellyt kahtena vuonna peräkkäin Regera -mallia. Yhtiön oman tulkinnan mukaan se oli näyttelyn tähti 2015 ja samalla, entistä näyttävämpään kuntoon parannellulla mallilla autobrändi hurmaa jälleen. Vuodessa autoon on tehty 3000 muutosta ja nyt se on nähtävissä ensimmäisen kerran.

Auto kiinnostaa paitsi ulkonäkönsä ja sen antaman lupauksen takia - ovathan Koeniseggin CCXR ja One:1 olleet maailman tehokkaimpia sarjavalmisteisia autoja - myös ympäristöystävällisyyden takia: Regera on paitsi V8 -moottorilla kulkeva hirmu, myös ladattava hybridi.