14. toukokuu 2014
Mielipiteen muodostaminen levyuutuudesta on vaikeaa. Lyhyessä ajassa pitäisi sisäistää artistin viesti ja arvioida levyn laadukkuus monella tavalla suhteessa ympäröivään maailmaan - ja artistin edellisiin albumeihin. Levyihin, joita on kuunnellut todennäköisesti vuosikausia.
Erityisen tuskaisaa on arvioida kuolleen taiteilijan jäämistöstä työstettyä albumia. Varsinkin, jos artisti on Michael Jackson. On selvää, että kappaleisiin on suhtauduttava toisistaan irrallisina, vähän niin kuin kokoelmalevyä kuunnellessa. Tai niin kuin Johnny Cashin kuoleman jälkeen julkaistuihin American Recordings -albumeihin - hajanaisia helminauhoja nekin.
Mutta miten verrata Jackon tämänkertaisten helmien kirkkautta hänen mestariteoksiinsa? Voiko niitä ajatella edes saman artistin tekemiksi kuin esimerkiksi Off The Wall - tai Thriller -albumeita, joiden klassikkokappaleisiin kuten Rock With Me, Billie Jean tai Thriller ei taida kyllästyä koskaan?
Päätyy mietteissään sitten mihin tahansa, Xscape osoittaa, että Michael Jackson oli todellakin aivan käsittämätön lahjakkuus. Levyn yhdeksän kappaletta ovat vuosilta Thriller -albumin julkaisun jälkeen, 1983-1999. Ääni oli kunnossa, kappaleissa oli tarttuvat melodiat ja hyviä hittibiisien koukkuja. Tuskin ne ihan Billie Jeanin tavoin tulevat piirtymään pop-musiikin historiaan, mutta eivät ne myöskään himmennä millään tavalla käsitystämme Michael Jacksonista musiikin ikuisena ihmelapsena. On ihme, että ne kaikki olivat ylijäämäkamaa Jacksonille itselleen.
Levyn työstämisessä valmiiksi on nähty vaivaa ihan kunnioitettavasti. Tuottajat Timbaland, LA Reid, Rodney Jerkins, StarGate ja John McClain ovat pyrkineet tekemään samoin kuin Jackson olisi tehnyt. Esimerkiksi levyn nimeämisessä on toimittu kuten laulaja useimmiten toimi: levyn nimeksi jokin kappaleen nimi, yksi sana riittää.
Levy saa vetoapua myös 2000-luvun supertähdeltä: sinkkubiisi ja avausraita Love Never Felt So Good on duetto Justin Timberlaken kanssa.