Kommentti: Mikä viihdeteollisuuden uusia toimitusjohtajia odottaa?

Jarkko Nordlundin pitäisi palauttaa MTV kannattavaksi, Kimmo Valtasen Universal taiteilee muiden levy-yhtiöiden tavoin musiikkibisneksen murroksessa. Anakonda.fi arvioi molempien uusien toimitusjohtajien näkymiä.

Keskiviikko toi suomalaiseen viihde- ja mediateollisuuteen isot nimitysuutiset: Jarkko Nordlund siirtyy Universal Musicin Suomen ja Baltian johtajan paikalta MTV:n toimitusjohtajaksi. Hänen tilalleen nousee pitkään musiikin parissa työskennellyt Kimmo Valtanen.

Kumpikin saa johdettavakseen yhtiöt, joiden toimialat ovat keskellä mullistuksia.

Perinteiset mediat ja fyysisten äänitteiden myynnin varaan rakentanut musiikkiteollisuus ovat kärsineet maailman digitalisoitumisesta kuin Stockmann kansainvälisen nettikaupan yleistymisestä.

Suomen suurimpana kaupallisena tv-talona tunnettu, mutta muun muassa Radio Novan, maksullisten urheilukanavien ja kattavan nettisisällön avulla nykyaikaiseksi monimediataloksi muuttunut MTV on kipuillut viime vuodet kannattavuutensa kanssa. Syynä tähän on ollut ennen kaikkea mainosrahojen uusjako, kun suomalaisten printti-, tv- ja nettimedioiden aiemmin jakamaa kakkua ovat alkaneet rohmuta Googlen, Facebookin ja YouTuben kaltaiset kansainväliset 2000-luvun jättiyhtiöt.

"Suomeksi sanottuna sain potkut", MTV:n edellinen toimitusjohtaja Heikki Rotko sanoi Markkinointi&Mainonta -lehdelle.

Rotko sai lähteä toukokuussa, hänen seuraajansa julkistettiin keskiviikkona. Jarkko Nordlund palaa kuuden levy-yhtiössä viettämänsä vuoden jälkeen mediayhtiöön. Tv-talon johtamisesta hänellä on kokemusta, sillä sana "toimitusjohtaja" hänellä on aiemmin lukenut Viasat Finlandin ja Canal+:n käyntikorteissa.

”Tehtävänäni on pitää MTV Suomen parhaana viihdyttäjänä sekä ylivoimaisena mainosvälineenä ja palauttaa yhtiö samalla liiketoiminnaltaan kannattavaksi", hän toteaa Kauppalehden lainaamassa tiedotteessa.

Millä keinoin Nordlund sitten kannattavuutta hakee, jää nähtäväksi. MTV:n organisaatiota on ohennettu viime vuosina useiden irtisanomisten kautta. Jatkuuko ulkoistaminen ja organisaation laihduttaminen? Todennäköisesti parempia lukuja viivan alle haetaan ainakin asemiaan menettäneen maksutelevision uudistamisesta. MTV Sport -maksukanavat on myyty kuluttajille kärkituotteinaan formulat ja jääkiekon MM-kisat, mutta kilpailu on kovaa: jalkapallon Mestarien liiga näkyy jatkossa ViaSatin kautta. Lisäksi maksutelevision viihdetarjonnasta ovat tulleet kilpailemaan maksulliset kansainväliset leffakirjastot kuten Netflix ja HBO.

Universal Musicissa Nordlund uudisti organisaatiota ja julkaisupolitiikkaa kovalla kädellä. Hän toimi musiikkibisneksessä vuosina, jollloin äänitemyynnin perinteinen ansaintalogiikka mureni ja suurenkin yhtiön oli sopeuduttava isojen ihmisjoukkojen kuuntelutottumuksien muuttumiseen. Nordlundin aikana Universal oli mukana yrityskaupoissa sekä Suomessa että kansainvälisesti: Universal osti muun muassa Love Recordsin ja Johannan maineikkaat kotimaiset jäämistöt sekä nielaisi ison osan EMI -levy-yhtiöstä.

Valtanen tuntee jo Universalin, sillä hän on työskennellyt talossa parin vuoden ajan markkinointijohtajana. Hänellä on musiikkialalta pitkä kokemus, sillä hän oli pr-tehtävissä BMG-levy-yhtiössä jo 1990-luvulla samaan aikaan, kun soitti bassoa Supperheads -yhtyeessä. Myöhemmin hän toimi Sony Musicin toimitusjohtajana kahdeksan vuoden ajan.

Ei liene liioiteltua sanoa, että Valtasen kädenjälki näkyy jo Universalin toiminnassa. Valtasella on nimittäin musiikkibisneksestä visio: hän uskoo, että musiikin kuluttamisen muuttuminen ostettavista albumeista joko suoratoistona vaikkapa Spotifystä kuunneltaviin kappaleisiin on muuttanut myös musiikin luomisen ja julkaisemisen luonteen. Jos musiikkia kerran kuunnellaan biisi kerrallaan, kannattaa ennen kaikkea panostaa biiseihin - ei välttämättä kokonaisiin levyihin. Nuoriso on ottanut taas vallan musiikkimarkkinoilla, ainakin, jos Spotifyn kuunnelluimmista kappaleista vetää johtopäätökset.

Kiinnostavaa nähdä, miten Valtasen aseman vaihtuminen tulee muuttamaan Universalin toimintaa. Löytyykö lisää yhtiön tuoreiden tähtien,  Jannan, Kasmirin ja Saaran kaltaisia uusia hitintekijöitä?

Teksti: Pasi Kostiainen