Mikä on soolo- ja Popeda-Paten ero? Hurma ja katumus, pikkutakki ja hihaton paita

Pate Mustajärvi on keskiviikkona harvinaisella soolokeikalla Oulussa. Anakonda.fi:n haastattelussa hän kertoo isoisistä ja lapsenlapsista, jotka tulevat keikoille - ja hihanmittaisesta erosta soolo- ja Popeda-Paten välillä.

Se on hihanmittainen ero. Ero Pate Mustajärven soololevyjen ja Popedan pr-kuvien välillä. Nimittäin Pate nähdään soolokuvissa usein pikkutakissa, Popeda -hommissa hän poseeraa hihattomissa paidoissa.

Onko tämä kuvaava linjanveto harkittu?

"Se on vahinko, vaikka onhan näissä eroa. Soololevyillä yritän olla yläasteella, mutta Popedassa ollaan tiukasti tarkkiksella edelleen. Ja pysytään siellä. Tietty pullistelu kuuluu asiaan."

Ovatko soololevyjen biisit katumuslauluja Popedan laulujen tapahtumille? Uudella Taivas on täynnä -levylläkin erotaan ja mietitään, onko taivas jo täynnä.

"Niissä on saman ihmisen eri puolet. Tekstilähtöisesti mennään. Edellisellä soololevyllä en edes kuunnellut kaikkia demoja, vaan biisit valittiin tekstien perusteella. Tälle levylle oli tyrkyllä 60 biisiä. Kun kuulin esimerkiksi Juha Tapio Taivas on täynnä, olin että jumalauta, mikä gospel - täähän on loistava. Joku vois sanoa, että onpa pateettinen, mutta minusta se ei ole sitä. Se on pikemminkin 2000-luvun Ontuva Eriksson."

Ontuva Eriksson on Tapio Rautavaaran klassikko vuosikymmenten takaa. Mustajärven kymmenennellä soololevyllä on myös Vatanen, biisi, joka kertoo Arto Paasilinnan Jäniksen vuoden päähenkilöstä. Miehestä, joka jättää kaupungin kiireet ja katoaa luonnon rauhaan. Klassikko sekin, myös Risto Jarvan noin 40 vuotta sitten tekemänä elokuvasovituksena.

Ei ihme, että Mustajärvi ammentaa vuosikertaviihteestä, onhan hän tehnyt musiikkia itsekin lähes 40 vuotta. Popedan ensialbumi julkaistiin vuonna 1978, ja musiikin tekemisen täysammattilainen hänestä tuli viis vuotta myöhemmin, kun Kaasua… sementoi Popedan suosion. Siinä vaiheessa Patella ja kumppaneilla oli jo viisi levyllistä lauluja keikoilla soitettaviksi - ja keikkabändinä pettämättömän viihdyttäjän maine. Pate antoi kaiken, yleisö sai kaiken.

Keikoilla Popedan pitkä ura näkyy taiteilija Mustajärven mukaan muun muassa niin, että harmaantuneet pitkän linjan fanit tuovat bändiä katsomaan eivät vain lapsiaan vaan myös jo lapsenlapsiaankin.

Myös uusi nuori polvi on löytänyt Popedan. Bändiä kunnioitetaan työteliään rokkiasenteen ja kerran valitulle linjalle kaikin puolin uskollisen meiningin takia. Kerran tarkkiksen luokkaretkellä, aina tarkkiksen luokkaretkellä!

”Saamme fanipostia nuorilta, että miksi kaikki Popedan keikat ovat yli 18-vuotiaille.”

Postia tulee myös lauluntekijöiltä. Paitsi aiemmin mainittu Juha Tapio, myös monet muut eturivin suomalaisen biisintekijät sekä vähän tuntemattomammat suuruudet lähettävät biisejä levytettäväksi niin Mustajärvelle kuin Popedallekin.

Esimerkiksi Eija Hinkkala lähetti Patelle varta vasten kirjoitetun kappaleen Rakkauden tunari. Se osui, vaikka Hinkkala ei ole koskaan Mustajärveä tavannutkaan.

”Kyselin levy-yhtiöstä, kuka tämä Hinkkala oikein on. Siellä kerrottiin, että biisejä tekevä ihminen, ei mikään penska enää. En ollut tavannut häntä - enkä ole vieläkään. Mutta hän oli lukenut minusta lehtijuttuja vuosien varrelta ja katsonut videoita ja luonut kuvan. Siitä hän sitten kirjoitti tekstin.”

Uutta levyä varten Mustajärvi kuunteli tai luki 60 sanoitusta. Kaikki niistä eivät onnistuneet yhtä hyvin kuin Hinkkala.

”On aika hurjaa, kun joku luonut kuvan minusta Popedan biisien perusteella ja se teksti kertoo siitä kuinka autolla ajetaan aamuaurinkoon ja pannaan hiekkarannalla ja juodaan viinaa. Se on aika hurjaa. Itte on jo, että älä ny jaksa.”

Eikö tuo juuri ole se mielikuva Popeda-Patesta, sankarilaulajasta?

”No niin vissiin. Rock` n` rollia 26 tuntia vuorokaudessa.”

Pate Mustajärven tulkitsijan kyvyt kuullaan komeimmillaan Taivas on täynnä -levyn kappaleen Älä anna mun odottaa. Jukka Poijärven etnohenkiseksi sovitettu kappale tuo mieleen Robert Plantin soolotuotannon kappaleet, jotka henkivät taidokkaasti pidäteltyä energiaa.

Mustajärvi on kuunnellut muun muassa Plantin ja Alison Kraussin loistavan yhteislevyn, ja ihastui heti Poijärven kappaleeseen. Samoin saman miehen toiseen biisiin Suuri huijaus, joka saa jopa kunnian päättää levyn.

”Se kertoo siitä, että jos tässä elämässä tekee suunnitelmat tarkasti, että ensin kouluttautuu, sitten löytää kauniin vaimon, ja saa sen kanssa kauniit lapset ja perustaa kauniin kodin, niin yhtäkkiä naps, voi käydä niin, ettei olekaan yhtään mitään.”

 

Fakta: Pate Mustajärvi esiintyy Costello Hautamäen ja Jukka Takalon kanssa Oulun Rauhalan Pation Kansallisella lauluklubilla keskiviikkona 1. heinäkuuta.

 

Teksti ja kuva: Pasi Kostiainen