Haastattelussa klassikkolevyn tuottaja:"Bowie lauloi Ziggy Stardustin kerralla sisään"

David Bowien levytyssopimus edellytti 1970-luvun alussa levyjulkaisua puolen vuoden välein. Näin muistelee Bowien kanssa tuolloin työskennellyt englantilaistuottaja Ken Scott, joka tuotti muun muassa The Rise and fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars -klassikkoalbumin. Anakonda.fi julkaisee nyt Pasi Kostiaisen neljä vuotta sitten tekemän Scott -haastattelun.

David Bowien (1947 - 2016) uran yksi merkittävistä käänteistä oli Ziggy Stardust -hahmon luominen. Se poiki klassikoiksi nousseet Ziggy Stardust -nimisen kappaleen ja The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars -albumin. Levyä seurannut kiertue taltioitiin The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars -konserttielokuvaksi, josta puolestaan julkaistiin erillinen soundtrack -albumi.

Anakonda.fi:n Pasi Kostiainen haastatteli neljä vuotta sitten The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars -albumin tuottanutta Ken Scottia. Levyn alkuperäisestä julkaisusta tuli 2012 kuluneeksi 40 vuotta. Anakonda.fi julkaisee nyt alunperin Rytmi -lehteen (1934 - 2013) kirjoitetun haastettelun, sillä itsekin rockhistorian tähtihetkiä Beatlesista saakka lähietäisyydeltä seurannut Scott tunsi Bowien pitkältä ajalta. Ja nyt, päiviä Bowien kuoleman jälkeen on kiinnostavaa muistella paitsi Ziggy Stardust -levyn syntymää ja 1970-luvun ilmapiiriä Bowien kiivaimman työjakson aikana, myös aikaa ihan vähän ennen Bowien kahden viimeisen levyn julkaisua. Tuntui uskomattomalta, että vuosikymmeniä ahkerasti levyttänyt ja laajasti luovuuttaan toteuttanut Bowie olisi jäänyt eläkkeelle - eikä niin siis käynytkään.

Haastattelu julkaistaan alkuperäisessä muodossaan, The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars -albumin ilmestymisestä ja kaikesta muustakin on siis tämän jutun uusintajulkaisun yhteydessä olympiadin verran eli neljä vuotta enemmän.

Ziggyn syntymä

Siitä on 40 vuotta, kun David Bowie meni studioon ja Ziggy Stardust tuli ulos. Muodonmuutosta todisti tuottaja Ken Scott.

Kesä 1972, Münchenin olympialaiset - kaatuva ja ylösnouseva Lasse Viren.

Sankaritarinoita syntyi tuona suvena muitakin.

Kesäkuussa on kulunut 40 vuotta siitä, kun David Bowien klasikkolevy The Rise and Fall of Ziggy Stardust julkaistiin.

Paitsi ettei tätä noususta ja tuhosta kertovaa fantasiaa tajuttu klassikoksi, kun sitä tehtiin.

"No  ei tosiaankaan. Davidilla oli siihen aikaa levytyssopimus, joka edellytti uutta levyä puolen vuoden välein", muistelee Ken Scott, joka oli levyn äänittäjä ja toinen tuottaja, Bowien ohella.

Ja kuten urheilijat myöhemmin, Scott sanoo: "Teimme vain parhaamme."

Tällä kertaa se sattui riittämään useisiin päänavauksiin rockmusiikin historiassa.

Ennen  Ziggyä ei oltu juurikaan tehty teemalevyjä. Eikä pahemmin nähty  androgyynejä roolihahmoja. Albumin katsotaan olleen myös yksi glamrockin ensikimalteita.

Mutta annetaan Scottin, 65, kertoa lisää  levynteosta - sekä itsestään, suhteestaan Bowieen ja siitä, mistä suurin osa nykybändejä on tuottajaveteraanin mielestä kotoisin.

  Taiteellinen vapaus

  Sukelletaan syvemmälle 1970-luvun alun musiikkimaisemaan. Takana oli 1960-luku beatleseineen ja hendrixeineen, musiikillinen vallankumous oli koettu. Oli vain runsaat kymmenen vuotta siitä, kun Chuck Berry, Buddy Holly,  Eddie Cochran, Elvis Presley ja muutamat muut esitaistelijat toivatrock' n' rollin suuren yleisön tietoon. 1960-luvulla oli otettu hurjia loikkia, Shadowsin rautalangasta vaikkapa Animalsin brittiläisiin rhythm  & blues -tulkintoihin, Beatlesin Intia-vaikutteisiin,maailmanlaajuiseen dylanismiin ja muuhun folkiin, Syd Barrettin ja  muiden happopäiden villeihin psykedeelisiin kokeiluihin, ties mihin.

Kaikentuon keskellä oli kasvanut Lontoon Brixtonissa vuonna 1947 syntynyt  David Jones. Hän oli tehnyt jo reilusti alle parikymppisenä ensimmäiset  levytyksensä, muun muassa bluesia, folkia ja souliakin 1960-luvun  brittityyliin tulkinneessa Manish Boys -yhtyeessä.

Bowieksi taiteilijasukunimensä vaihtanut lontoolainen oli tehnyt ennen Ziggyä jo monta albumia. Hän oli jo arvostettu nuori tähti.

Mutta tuohon aikaan rock-taiteilijoita ei pidätellyt vanha maine. Ei odotettu, että Bowie  yrittäisi uusintaa menestystään toistamalla kerran tekemiään juttuja ja suosituksi osoittautunutta soundiaan. 1960-luvun henki eli vahvana, rock-tähdet olivat tosiaan ennen kaikkea taiteilijoita, eivät tuotteita.

"Siihen aikaan kun levy-yhtiöt palkkasivat artistin, he luottivat palkanneensa talentin. Ja ennen kaikkea he luottivat siihen, että tämä toimittaa heille uutta julkaistavaa puolen vuoden välein", Ken Scott muistelee.

Tästä piti nuori ja vimmainen, luomishimossaan kunnianhimoinen Bowie huolen. Hänen levytyshistoristaan löytyi jo läpimurtosinkku Space Oddityn kaltaisia täysosumia ja vaikutteita niin laajalta skaalalta, että Bowien uran ensilevytyksiä kutsutaan "psykedeeliseksi folkiksi". Mutta nyt Bowie siis janosi jotain ihan muuta.

Tuottaja-äänittäjä Ken Scott, miten tämä ilmeni studiossa? Oliko Bowie pukeutunut androgyynisti kuten  levykannessa ja tuo Ziggy Stardust -ajanjakson kuvissa? Bowiehan oli sanonut haluavansa olla kuten Mick Jagger, jonka väitetään levyttäneen kiimaisimpia lauluosuuksiaan nauttien samalla suuseksistä.

"Koko albumi tehtiin kahdessa kuukaudessa miksauksineen. En muista keskittyneeni sinä aikana mihinkään muuhun, en muista Davidin asua."

  Laulut sisään kerralla

  Parissa   kuukaudessa! Miten se on mahdollista? Levyhän on kaikin tavoin onnistunut. Biisit ovat hyviä, suurin osa suorastaan klassikkotasoa, kuten myöhemmin on tullut todistettua. Tuotanto toimii niin hyvin, että muun muassa Bowien opetuslapsi, Echo & The Bunnymen -yhtyeen nokkamies Ian McCulloch on julistanut levyn paitsi omaksi  vaikuttajakseen, myös rockhistorian onnistuneimmaksi tuotannoksi -  yhdessä Bowien juuri ennen Ziggy Stardustia tekemän Hunky Doryn kanssa.

Miten  tuossa aikataulussa voitiin pysyä? Siihen aikaan ei ollut laulajien apuna virettä tarkentavia tietokoneohjelmia, mutta niinpä sitten vaikkapa Aerosmithin levytyksistä kerrotaankin juttuja, että Steven Tylerin laulua - siis pelkkää laulua - äänitettiin kuukausikaupalla. Tylerin, joka nyttemmin arvioi sinänsä viihdyttävästi nuorten laulajatulokkaiden virettä American Idolissa. Samoin esimerkiksi  sopivien rumpusoundien löytäminen vei aikaa. Mutta Ziggy Stardust, se syntyi siis lähes tuosta vaan!

Pitäisikö uskoa?

"David on todella poikkeuksellinen laulaja", Scott puolustautuu.

"Suurin osa levyn lauluista on ensimmäisiä ottoja. Ja niistä suurin osa on siis samoja ottoja - David siis lauloi kerralla koko biisin alusta loppuun -  ja levylle saakka."

Harmi, ettei Scottilla ole levytyksestä  päiväkirjaa, sillä nopeassa tahdissa tuli tehtyä historiaa monin tavoin.  Esimerkiksi kitaristi Mick Ronsonin soundi on Ziggyllä  vaikuttavimmillaan. Sitä tosin Scott muisteli taannoin Guitar Worldin haastattelussa yhdistelmäksi 100-wattista Marshall-vahvistinta ja tiettyyn vakioasentoon säädettyä wah-wah-pedaalia.

Vieläkö Bowie palaa?

  Ken Scott oli Ziggy Stardust -sessioissa jo kokenut studiokettu, mutta ei mikään George Martinin tai Phil Spectorin kaltainen tuon ajan tähtituottaja. Scott oli ollut äänittäjänä ja George Martinin aputuottajana peräti Beatlesin "Valkoisella tuplalla" ja Magical Mystery Tourilla sekä tuottajana Bowien rakastamalla Jeff Beckin Truth-albumilla. On tulkittu, että Bowie halusi Scottista oman"georgemartininsa", hovituottajan.

Sen hän toki saikin, sillä Scott  tuotti Bowien kanssa puoliksi myös seuraavat Bowie -albumit: Hunky Dory, Aladdin Sane ja Pin-Ups. Äänittäjänä Scott oli mukana jo Space Oddity -  ja Man Who Sold The World -albumeilla. Yhteistyö jatkui 1980-luvulle  saakka.

"Meillä on ollut erimielisyytemme, mutta nykyisin pidämme taas yhteyttä", Scott sanoo.

Bowien  edellinen studiolevy Reality julkaistiin lähes yhdeksän vuotta sitten. Sen jälkeen Bowie on keskittynyt hoitamaan Iman -vaimonsa kanssa  saamaansa, tällä hetkellä 11-vuotiasta tytärtään.

Uskotko, että Bowie tekee vielä uutta musiikkia?

"Kyse ei ole meidän uskostamme"', Scott kuittaa.

"Meidän täytyy olla kiitollisia siitä kaikesta, mitä hän on tehnyt tähän mennessä."

Mutta meille jää Bowien jälkeen - siis Ken Scottin mielestä?

"Ei paljon mitään", Scott sanoo.

Kuunteleeko hän siis nykyhetken musiikkia?

Ei, kuuluu vastaus kirosanojan kera.

"Ajattele,  että studioon laitettaisiin joku tämän päivän artisti tai yhtye. Ja sen pitäisi selviytyä samassa ajassa kuin meidän. Ei onnistuisi."

The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars -albumin voi kuunnella Spotifyn kautta tästä:

Tuottaja Ken Scott on Bowien ikätoveri, laulaja oli Scottia vain muutaman kuukauden vanhempi. (Kuva: Andy Mabbett)

Pasi Kostiainen

KÄSITELTY: korjattu jutun siirtovaiheessa tulleita sanavälivirheitä.