26. helmikuu 2016
Pahoittelut kaikille, jotka olette pidättäneet henkeänne kaksi kuukautta ja odottaneet lupaavasti (?) alkaneen kirjoitussarjan jatkumista. Tiedättehän tunteen, kun suunnittelemanne asiaan ryhtyminen vaan lykkääntyy, kunnes se on lykkääntynyt siihen pisteeseen, ettei enää kehtaa edes ryhtyä. Ohitin sen pisteen kuukausi sitten.
Kirjoitussarja kertoo siis Rosa Liksomin käsikirjoittaman Family Affairs -näytelmän valmistamisesta sörnäisläisen Teatteri Kultsan lavalle toukokuussa.
Harjoituksia on nyt vedetty melkein kaksi kuukautta, kerran, kaksi viikossa. Flunssakausi on muuttanut suunnitelmia lennosta, melkein joka treeneistä on ollut joku sairaana. Nämä ensimmäiset harjoitukset menevät tekstimateriaaliin tutustuessa. Millaisia hahmoja, mitkä ovat heidän suhteensa toisiinsa, millainen on teoksen estetiikka, tehdäänkö vuoden 1993 epookkia (lähiepookki on vaativa laji) vai tuodaanko vuoteen 2016? Mitä teoksesta emme ymmärrä, mitä luulemme ymmärtävämme ja miten sen ymmärrämme? Mitä yritämme sanoa katsojalle vai jätämmekö merkitysten syntymisen kokonaan hänelle?
Pääasiallinen viestini näyttelijöille kaikissa harjoituksissa on ollut “kerro yleisölle”. Nyt ei tehdä neljännen seinän teatteria vaan ollaan vahvasti auki yleisölle. Tyylilaji on kaukana realismista. Tämä on tietenkin harjoituksissa vaikeaa, koska yleisössä ei ole kuin meikäläinen. Kaikki näytelmät alkavat elämänsä vasta yleisön kanssa, mutta tämä otus nyt varsinkin.
Ja tuotantokin on lähtenyt kivasti liikkeelle, meillä on jo esityksen logo sekä markkinointikuvat.
Jalmari Jalonen
Ohjaaja Jalmari Jalonen valottaa blogissaan teatteriesityksen syntyä. Jalonen on aikaisemmin ohjannut ryhmälähtöisellä devising -menetelmällä koostettuja esityksiä sekä dramatisoinut näytelmät Juha Seppälän Super Marketista ja Pertti Jarlan Fingerporista.
Lue Jalosen aikaisempi blogi Anakonda.fi -sivustolle tästä:
Blogi: teatteriesityksen synty - "Haistattaa kaikelle poliittiselle korrektiudelle!"