Yhä useampi kuuntelee puhelimella - Musiikin suoratoistopalvelut kasvaneet 41 prosenttia

YouTuben kautta on kuunnellut musiikkia 40 prosenttia Musiikkituottajien tutkimuksen haastattelemista suomalaisista, 35 Spotifyn kautta. Suoratoistopalvelujen suosio kasvaa, koska musiikin kuuntelu puhelimella yleistyy.

Tutkimuksen mukaan suoratoistopalvelujen kuuntelu on kasvanut tänä vuonna peräti 41 prosenttia. Syy on siinä, että yhä useammalla on musiikkilaite koko ajan mukana, sillä puhelimen käyttö soittimena on tänä vuonna lähes kaksinkertaistunut.

Nämä kaikki toisiinsa liittyvät luvut selviävät Musiikkituottajat - IFPI Finland ry:n tekemästä teettämästä tutkimuksesta. Siihen haastateltiin 750 16 - 54-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen toteutti Consumer Compass.

Mitä puhelimen käytön lisääntyminen soittimena - ja suoratoistopalvelujen käytön lisääntyminen sitä kautta sitten merkitsee? Musiikkiteollisuuden talouden kohentumista. Vaikka esimerkiksi monet artistit ja pienet levy-yhtiöt ovat kritisoineet suoratoistopalvelujen tilityspolitiikkaa, laittoman musiikinkuuntelun rinnalle on nyt tuotu kuluttajille vaivattomia ja hinta-laatu-suhteeltaan toimivia ratkaisuja.

Spotify, Deezer sekä tänä vuonna lanseeratut Tidal ja Apple Music muuttanevat vielä paljon musiikin kuluttamista - ja kasvattavat edelleen äänitebisneksen tulovirtoja.

Esimerkiksi Apple Musicin voimaan luottaa muun muassa Universal Music Finlandin toimitusjohtaja Kimmo Valtanen. Hän kirjoittaa Markkinointi & Mainonta - blogissaan näin:

"Musiikkitarjonnaltaan ja käyttökokemukseltaan Apple Music on varsin samanlainen kuin Spotify, mutta pelkän suoratoiston lisäksi se tarjoaa kokonaisen digitaalisen ekosysteemin: yhteyksiä artisteihin, soittolistoja ja käyttäjän oman maun mukaan räätälöityjä suosituksia."

Suomessa ja muualla Pohjolassa Spotify on selkeä markkinajohtaja, mutta vankan globaalin iTunes -kirjastoasiakaskuntansa päälle  Apple Musicia rakentava Apple näyttää onnistuneen tekemään suoratoistopalvelustaan varsin asiakasystävällisen - monien Applen laitteiden maineen mukaisesti.

IFPI:n tutkimuksen mukaan digitaalisen musiikin kuluttamisen kasvu on todella nopeaa. Digitaalisen äänitemyynnin osuus koko suomalaisesta musiikkimarkkinasta oli syyskuun lopussa jo yli 70 prosenttia, kun se vuodenvaihteessa se oli hädin tuskin yli 50 prosenttia.