VW lopettaa "turvonneen-Passatin" valmistuksen - Tulossa loistoluokan sähköauto?

Sen piti haastaa Ässä-Mersu, mutta miljardisatsaukset menivät hukkaan: Volkswagen lopettaa ensi keväänä edustusautonsa Phaetonin valmistuksen. Anakonda.fi käy läpi hienostelevan kansanauton tarinan.

Vuonna 2002 Volkswagenin Dresdenin tehtaalla juhlittiin: ensimmäinen Phaeton valmistui, ja nimeään myöten kansanauto oli valmis haastamaan markkinoilla herrojen kulkupelit, Mercedes Benzin S-sarjan, BMW:n 7-sarjan, oman konsernin Audi A8:n ja vaikkapa Lexusin LS-mallin.

Nyt syksyn päästöhuijausskandaalista toipuva Volkswagen on päättänyt lopettaa Phaetonin valmistuksen. Asiasta on kertonut muun muassa Bloomberg.

Tekniikan Maailman mukaan VW on pistänyt Phaeton -projektiin yli miljardi euroa, mutta se ei ole koskaan tuottanut voittoa. Viime vuonna valmistui vain 4000 Phaetonia - todella pieni osuus koko VW -tuotannosta, joka on Bloombergin mukaan yli kuusi miljoona autoa vuodessa. Kaikkiaan koko VW-konsernin autoja myytiin yhtiön tiedotteen mukaan yli 10,1 miljoonaa kappaletta vuonna 2014.

Miksi Phaetonia sitten tehtiin näinkin kauan?

Siksi, koska Volkswagenin johto, erityisesti Ferdinand Piëch tahtoi. VW-pomoista on ollut mukavaa ajaa oman yhtiön loistoautoilla - maksoi mitä maksoi. Tai vaikka Phaetonista tuli hanke, joka VW:n johdon vouhottaessa sai yhtiön työntekijät ja osakkeenomistajat katsomaan kengänkärkiinsä: tällä ei tulosta tehdä. (Ferdinand Piëch muuten jätti paikkansa VW:n hallintoneuvoston eli aufsichtsratsvorsitzenderin puheenjohtajana viime huhtikuussa. Mahtoiko silloin jo olla vihiä siitä, että amerikkalaisviranomaiset käräyttävät VW:n diesel -mallit huijauksista päästömittauksissa?)

Onko tällä hetkellä kahdeksan auton päivävauhdilla valmistuva Phaeton sitten huono auto, kun se ei ole käynyt kaupaksi?

Ei tietenkään. Osaahan maailman suurimman autovalmistajan asemasta Toyotan kanssa kamppaileva yhtiö tehdä autoja. Joitakin selityksiä Phaetonin floppaamiselle kuitenkin on. Esimerkiksi Top Gear kritisoi autoa raflaavaan tyyliinsä siitä, että se on tehty liikaakin takapenkillä istuvan johtajan ehdoilla, kuski unohtaen: "Phaeton on Über sedan, joka näyttää liian paljon turvonneelta Passatilta vakuuttaakseen useimmat ihmiset, ja sen teräsrakenteinen runko tekee auton dynamiikasta hankalan. Ainoa paikka nauttia siitä on takapenkki."

Ja ehkä varakas kohderyhmä - muut kuin VW:n omat johtajat - vierastaa loistoautoa, jossa on kansanauton merkki keulalla.

VW on kuitenkin reagoinut kritiikkiin, muun muassa autocar.uk:n kommentteihin "jo yli kymmenen vuotta vanhasta alustarakenteesta". Phaeton loppuu ja tilalle saadaan huhujen mukaan jotain ihan muuta: edustusluokan täyssähköauto.