Kevyt, kevyempi, MX-5 - Mazda esitteli uutuusmallinsa konseptin

MX-5 on Mazdan kaksipaikkainen urheiluauto, jonka valtti keveys. Nyt uudesta mallista on esitelty erikoismalli, joka on vielä kevyempi - ja jossa on todellinen erikoisuus.

Mazda on esitellyt Las Vegasissa kaksi design-konseptiautoa. Ne ovat autotapahtumissa tavallisia tulevaisuudentutkielmia kiinnostavampia, sillä ne perustuvat olemassa olevaan automalliin.

MX-5 Spyderin ja MX-Speedsterin pohjana on nimiensä mukaisesti Mazdan hiljattain uudistama kaksipaikkainen urheiluautomalli MX-5.

MX-5 on Mazdan kunnianosoitus klassisille urheiluautomalleille, esimerkiksi englantilaiselle Triumph Heraldille. Se on ollut tuotannossa 25 vuoden ajan ja sille on kehittynyt vankka kannattajakunta. MX-5 - tai kuten se kerhotoiminnassa tunnetaan amerikkalaisella tuotantonimellään Mazda Miata - on useammille saavutettavissa oleva urheiluauto kuin porschet tai ferrarit.

"Miatan" juttu on sen keveys. Kun auto painaa noin 900 kiloa, se liikkuu ripeästi ihan 1,8 -litraisella moottorillakin.

"MX-5 Spyder ja MX-5 Speedster ovat tinkimättömiä malleja, jotka korostavat MX-5:n ominaisuuksia", sanoo Mazdan Pohjois-Amerikan toimintojen suunnittelupäällikkö Ken Saward.

Eli keveyttä ja "avoautomaisuutta", Mazda tiedottaa. Ensimmäistä on parannettu muun muassa rakenteilla. Esimerkiksi Speedsterin ovet ovat hiilikuitua.

Mutta miten "avoautomaisuutta" voi parantaa? Kattohan autossa joko on tai ei?

Näin: MX-5 Speedsterissä ei ole lainkaan tuulilasia! Se on korvattu tuulenohjaimella.