Genesis on Korean-Lexus - Muistatko muiden aasialaisten luksus-autojen tarinat?

Korealainen Hyundai kulkee japanilaisten autovalmistajien tietä ja aloittaa oman luksus-automerkin. Anakonda.fi muistelee, miten aikoinaan ovat alkaneet Acuran, Lexusin ja Infinitin tarinat.

Hyundai tiedottaa, että se aloittaa uuden automerkin valmistuksen. Genesis tähtää kilpailemaan globaalien luksusbrändien kanssa, "Mersu-sarjaan" siis. Kuluttajille luvataan "ihmiskeskeistä ylellisyyttä, ja kautta malliston korkeimman luokan suorituskykyä, muotoilua ja innovaatioita".

Ensimmäinen Genesis luvataan markkinoille jo joulukuussa ja näillä näkymin Genesis -mallistoon tulee kuusi erilaista autoa.

Vaikuttaako tarina tutulta? Korealaisista autovalmistajista sellaista ei ole aiemmin kerrottu, mutta japanilaisista kyllä.

Anakonda.fi muistelee nyt japanilaisten automerkkien luksus-versioista.

1. Honda toi markkinoille Acuran

Honda keksi isoista japanilaisista autonvalmistajista erottautumisen ensimmäisenä: kun japanilaisilla ja aasialaisilla autoilla ylipäänsä oli Yhdysvalloissa maine edullisina käyttökulkineina, Honda nimesi parhaat ja ylellisimmät mallinsa uudelleen. Vuonna 1986 markkinoille ilmestyi ensimmäinen Acura, luksukseksi jenkkityyliin muokattu (Honda) Legend (kuvassa). Nykyiseen mallistoon voi tutustua merkin amerikkalaisilla nettisivuilla tästä. Nykyisin Acuraa myydään myös Pohjois-Amerikan ulkopuolella, esimerkiksi viime vuonna mallistoa alettiin viedä Venäjälle.

2. Toyotan Lexus -projektin salanimi oli F1

 

Lexusta ei tunneta formulana, vaan aluksi Acuran tavoin nimenomaan Yhdysvaltain markkinoille suunnattuna ylellisyystuotteena, Lexuksin tapauksessa nimenomaan luksus-Toyotana. Lexus oli suunnittelijoiden pöydällä jo vuonna 1983, silloin tähtäimessä oli kuitenkin - salanimeä myöten - F1 -auto. Suunnitelmasta luovuttiin ja amerikkalaisille tahdottiin tehdä ylellisen mukava sedan. Iso, takavetoinen auto, jota kuljettaisi voimakas nelilitrainen V8-moottori - ja autolla voitaisiin kuljettaa vaikka arvovieraita äärimmäisen miellyttävästi. Tämä tavoite täyttyi japanilaisten mielestä vuonna 1989, silloin Lexus LS oli valmis esiteltäväksi ja myyntiin. Nykyisin Lexus -merkki on levinnyt lähes kaikkialle autoilevaan maailmaan ja merkki kilpailee laajimmalle levinneenä japanilaisena luksus-merkkinä saksalaisten premium-autojen BMW:n, Audin ja Mercedes-Benzin kanssa.

3. Nissanin Infiniti aloitti yhtä aikaa kuin Lexus

Toyota ja Nissan tuntuvat kilpailevan samoista asiakkaista markkinoilla kuin markkinoilla. Vaikutelmaa vahvistaa se, että merkit lanseerasivat luksusautonsa alkujaan nimenomaan Yhdysvaltain markkinoille samoihin aikoihin vuonna 1989. Nissanin Infiniti tuli markkinoille kahdella mallilla, M30 (kuvassa coupe-malli) ja M45. Muiden japanilaismerkkien ylellisyysyritysten tavoin Infinitillä pyrittiin vetoamaan Nissanille tavoittamattomaan luksusautoja hankkivien asiakaskuntaan. Infiniti on saavuttanut Lexuksen tavoin hyvin jalansijaa nyttemmin myös Pohjois-Amerikan ulkopuolella. Nykymallistoa myydään lähes 20 maassa, ei kuitenkaan Suomessa.

 

Kuvassa Hyundain hallituksen puheenjohtaja Chung Eui-Sun Genesis -merkin esittelytilaisuudessa.