"Jos auto jää uniin, se on ostettava!"

Tuusulalainen Pasi Kellokumpu on pyrkinyt elämään niin kuin isän opetus otsikossa kuuluu. Hän aloittaa Anakonda.fi:n uuden sarjan Harrastuksena auto.

"Autoharrastukseni alkoi jo aika pienenä. Vanhemmilla oli yritystoimintaa, jossa ajettiin autolla. Silloin opin ajamaan, maalla kun asuttiin. Ajaminen on vuosi vuodelta vain lisääntynyt.

Ajamisesta tuli harrastus jo markka-aikana. Tuli hommattua unelma-autoja jo silloin - ja niin nykyäänkin, koko ajan. Viimeksi syksyllä ostin yhden Audin. Audit ovat vaan jääneet uniin. Isä aina sanoi:´Jos auto jää uniin, se on ostettava!´Ihan aina se ei ole mahdollista.

Audi 80 GTE on ollut minulla nelisen vuotta. Löysin auton netti-ilmoituksen perusteella Lempäälästä. Silloinen omistaja oli rakennellut sen tähän kuosiin, peltipuoli ja levitykset olivat valmiina jo silloin. Moottoria on sen jälkeen paranneltu, ja ajettu kovaa ajoa. Talvella jääradalla ja Audi-clubin ajoissa, ympäri vuoden radalle.com -ajoissa, kesällä Ahvenistolla, Alastarossa. Aina mennään kaikkialle, minne vaan ehtii, pystyy ja jaksaa. Kesät talvet.

Kisoihin menen Audin kanssa hinausautolla, vaikka Audi onkin ihan normaalissa liikennekäytössä. Kisoissa autosta otetaan kaikki irti, ja varsinkin vetoakseleita on katkeillut. Ja toki sillä hinausautolla myös päivitystetään. Ajamisen takia hinausalalla ollaankin. Tarvitsin vanhan Audin hinausta niin useasti, että siitä lähti sitten työkin. Perheyrityksenä tätä pyöritetään, mukana ovat muun muassa niin äiti, isäpuoli Veijo kuin neljä poikaanikin. Ja nyt täytyy sanoa, että kiitos kaikille asiakkaille, ystäville ja yhteistyökumppaneille: te mahdollistatte kaiken tämän. Erityiskiitokset kaiken kestämisestä tulevalle vaimolleni Christalle.

Harrasteautoja minulla on tällä hetkellä kuusi. Lisäksi on työautoja, joita saa kyllä jatkuvasti harrastella myös. Korjata ja parannella, maalata firman väreihin.

Näitä muita autoja ovat Porcshen 911 Turbo, 2007 mallia. Tämä on viime kesänä tullut minulle pitkällisten haaveiden jälkeen ja kovan työn tuloksena. Tämäkin oli niin, että kun kaverin kyytiin menin, niin se oli ostopäätös saman tien - tosin siitä meni vielä kuukausia ennen kuin Possu päätyi uuteen kotiin. Ensimmäiseksi yöksi se piti sitten jättää naapuritalliin, kun sitä ei heti uskaltanut kotiin tuoda. 12-vuotiaasta olen työtä tehnyt, siitä lähtien on tätäkin autoa hankittu.

Sitten on Audin S4, vuodelta 1991. Sitä on myös viritelty, se tulee huippunopeuskisoja varten. Siitä ei ole vielä hirveästi kokemusta, mutta sitä on paranneltu ja parannellaan lisää. Auton teoreettinen huippunopeus on tuolla vaihteistolla 350 kilometriä tunnissa. 329 sillä on ajettu. Ne ovat kovia lukemia. Itse olen ajanut kovimmillaan 280, siitä on vielä pitkä matka yli kolmeen sataan.

Audi Coupe Quattro on pelkkä kiihdytysauto, varttimailille tehty. Se on ollut Suomessa, täällä se on alunperin rakennettukin, välillä ulkomailla ja ostin sen nyt sitten takaisin Suomeen. Siinä on 1319 hevosvoimaa. Olen ajanut sillä nyt kolme kertaa. Se ei ole vielä säädöissään, eikä sillä ole vielä päästy niihin aikoihin, jotka ovat tavoitteena. Mutta se on pelotttava laite! Se hymyilyttää, mutta myös pelottaa.

Kun radalle lähtee ajamaan, niin se vaan on niin mahtavaa, ei sitä osaa kuvaillakaan. Ratapäiviä odottaa aina, on talvi tai kesä. Liikenteessä ajetaan rauhallisesti, mutta radalla otetaan kaikki irti."

Teksti ja kuva: Pasi Kostiainen

Fakta: Pasi Kellokumpu ja autot ovat tavattavissa American Car Show` ssa pääsiäisenä 2016. Lisätietoja tästä.

Katso Anakonda.fi:stä myös liikkuvaa kuvaa Pasi Kellokummusta ja Audista:

Uusi netti-tv-sarja Kesälelut osa 1 - Audi 80 GTE, ikää 30 vuotta, hevosvoimia yli 600

 Käsitelty: tehty muutama lisäys ja korjattu kirjoitusvirheitä