"Ehkä autot ovat nuoruudenhakua"

Tuusulalainen Jarmo "Jati" Jätyri, 53, keräilee 1970-luvun lopussa hänelle kolahtaneita 1950-luvun amerikkalaisia autoja. Anakonda.fi:n juttusarja Harrastuksena auto esittelee Jätyrin ja pari hänen autoistaan, jotka ovat nähtävänä American Car Show` ssa pääsiäisenä.

"Autoharrastus alkoi varmaan 35 vuotta sitten. Faija harrasteli vanhoja autoja, kun olin pieni ja sieltä se varmaan lähti. En ole itse keskittynyt koskaan mihinkään yhteen merkkifriikki, vaan minulla on ollut kaikenlaisia autoja. Viime aikoina jenkit ovat kuitenkin innostaneet eniten. Ja jos jostain syystä eniten on ollut näitä Moparin eli Chrysler -konsernin autoja, ja niistä erityisesti näitä siipiautoja, 1950-luvun lopun ja 1960-luvun alun autoja. Chryslereitä ja Plymoutheja minulla on tällä hetkellä kolme. Lisäksi on sitten yksi rodi ja yksi avo-Fairlane sekä käyttöautona yksi uudempi Mustang.

Näissä autoissahan on tärkeää aina se, että niihin liittyy joku tarina. Tämä vuoden 1958 Plymouth Belvedere Sport Coupe on tullut Suomeen 1980-luvulla. Vuonna 1966 tähän on tullut konerikko ja se on otettu hinauskeikkana, ja sitten toinen hinausliikkeen omistajista Gary Petterson osti auton edelliseltä omistajalta. Toinen hinausliikkeen omistaja David Girard oli sanonut, että tuolla on New Yorker, jossa 392 Hemi - se New Yorker oli kolaroitu tai jotain:´Ei varmaan mahdu se Hemi -kone tähän autoon.` Mutta mahtui se, siellä se on edelleen. Se on laitettu vuonna 1966. Ja olen siis päässyt juttelemaan molempien näiden hinausliikkeen omistajien kanssa. Girard omistaa Kaliforniassa toimivan liikkeen yhä, ja tekee siinä 79-vuotiaana edelleen töitä.

Tämän Belvederen tai näiden vanhojen autojen ajaminen, ei se mitään niin ihmeellistä ole, mutta se fiilis vaan on ihan erilainen kuin normaalissa euroautossa. Liikkuminen on lipumista, tietyllä tavalla jopa leijumista, kun alusta on kunnossa.

Se fiilis on makee, kun itse on 1980-luvulta lähtien ajanut näillä autoilla. Kun autoon menee, se fiilis on edelleen sama kuin silloin. Ehkä nämä autot ovat tietynlaista nuoruudenhakua. Musiikki tietysti liittyy tähän, ja kun Plymouthissakin on kasettisoitin, tulee usein heitettyä 1950-luvun musiikit soimaan. Sitähän tämä on, fiilistelyä.

Minulla on sellainen duuni IT-alalla, että se vie vähän turhankin paljon aikaa, mutta jos vaimolta kysyttäis, niin liikaa käytän aikaa tähän autoharrastukseen. Se on kausittaista. Nuorempana käytin aikaa vielä enemmän, pyrin rakentamaan kaiken alusta lähtien. Nykyisin taas pyrin ostamaan vähän valmiimpia autoja. Mutta tietysti kaikkiin autoihin tahtoo tuoda jotain lisäarvoa. Fiksattua, paranneltua ja kaunisteltua - niin olen tehnyt tuolle Plymouthillekin.

Se on se pieni haaste, että autoja tulee hankittua eikä juuri mistään tule luovuttua - eteen kun tulee aina silloin tällöin tilaisuuksia, joista ei malta kieltäytyä. Hyvä esimerkki tällaisesta on toinen näyttelyyn tuleva auto, Ford Fairlane, 1966-mallinen. Se auto on Suomi-legenda, alunperin se on myyty Suomessa isolohko-, neliovisella manuaalilla. 390 GT. Ääriharvinainen auto sellaisenaan, puhumattakaan siitä, että se on myyty uutena Suomessa. Sen ensimmäinen omistaja oli Suomen Sotilaspukimo -yhtiö - minulla on kuitti, jossa Sotilaspukimo on ostanut auton Stockmann -autolta vuonna 1966. Tarina kertoo, että Sotilaspukimon omistajan vaimo oli klaustrofobinen ja sen takia piti saada avoauto. Toisen autoon liittyvän tarinan mukaan joku oli aikanaan ostanut autoa Sotilaspukimolta, mutta ollut pukeutunut niin huonosti, että firmassa oli sanottu, ettei sitä hänelle myydä. No, hän oli sitten käynyt vuokraamassa frakin ja palannut - kaupat syntyivät!"

Teksti ja kuvat: Pasi Kostiainen

Fakta: Jarmo "Jati" Jätyri ja autot ovat tavattavissa American Car Show` ssa pääsiäisenä 2016. Lisätietoja tästä.

Katso Anakonda.fi:stä myös liikkuvaa kuvaa Jarmo "Jati" Jätyrstä ja Plymouth Belvederestä:

"Tappaja-auto?" - Leffalegenda on viihtynyt Suomessa jo noin 30 vuotta